پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Thu 2 May 2024
    باشگاه خبری ایران دریلینگ؛ مرجع تخصصی انتشار اخبار صنعت حفاری در ایران و جهان
    جهت انتشار رایگان اخبار فعالیت های شرکت خودتان در حوزه صنعت حفاری با ما تماس بگیرید
    برای اطلاع از تعرفه هزینه تبلیغات در باشگاه خبری ایران دریلینگ با ما تماس بگیرید
Breaking News
گزارش ویژه سه شنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۳ ، ساعت ۱۱:۲۴:۵۵

به دلیل افت قیمت نفت
تاخیر در اجرای پروژه‌های نفتی خلیج فارس
ایران دریلینگ:کاهش قیمت نفت ممکن است برخی از پروژه های عظیم نفتی در حاشیه جنوب خلیج فارس را به تاخیر بیاندازد. روند نزولی قیمت نفت کارشناسان اقتصادی را در مورد تاثیر آن بر منطقه خلیج فارس نگران نکرده است.به نقل از گلف نیوز، بسیاری از اقتصاددانان و کارشناسان نفتی بر این باورند که روند نزولی مداوم قیمت نفت ممکن است به تجدید نظر در برخی از پروژه های عظیم نفتی در منطقه بیانجامد.در منطقه خلیج فارس بیش از نیمی از جمعیت را افراد زیر 25 سال تشکیل می دهند و بیکاری جوانان به عنوان یکی از مشکلات اصلی تلقی می شود.ناصر السعیدی اقتصاددان ساکن دوبی گفت : انتظار نمی رود روند افت قیمت نفت در شرایط فعلی متوقف شده یا افزایش یابد. اکثر گزارشها و پیش بینی ها اعلام می کنند که قیمت نفت طی سه سال آینده بشکه ای 85 تا  95 دلار خواهد بود.

طی چند ماه گذشته قیمت نفت روند نزولی را در پیش گرفته است. نفت خام برنت دریای شمال که یکی از شاخصهای اصلی بازار است، در ژوئن گذشته به  115 دلار در هر بشکه رسید اما پس از آن در اواخر سپتامبر به 95.60 دلار کاهش یافت. نفت خام وست تگزاس اینترمدییت که شاخص نفت خام آمریکای شمالی است در ماه ژوئن به 104 دلار در هر بشکه بالغ شد اما اکنون حدود 90 دلار معامله می شود.قرارداد معاملات آتی نفت خام عمان در ماه سپتامبر به پایین ترین میزان خود از ماه جولای  2012 رسید و در حدود 92 دلار در هر بشکه معامله می شود.کارشناسان اقتصادی می گویند : کشورهای حوزه خلیج فارس بودجه خود را بر اساس قیمت نفت بین85 و 100 دلار در هر بشکه محاسبه کرده اند.با این حال بسیاری از کارشناسان اقتصادی بر این باورند که قیمت فعلی نفت را نمی توان عامل مهمی برای نگرانی در منطقه به شمار آورد. منطقه ای که بسیاری از صادرکنندگان برتر جهان همچون عربستان سعودی، امارات، کویت، قطر و عراق در آن واقع شده اند.

دیگر تولید کننده عمده نفت این منطقه، ایران است که تحت تحریم های اقتصادی قرار داد و طبق تحریم ها، صادرات نفت خود را کاهش داده است.کارشناسان اقتصادی می گویند: «طی سالهای گذشته که قیمت نفت در سطح بالایی قرار داشت، کشورهای حوزه خلیج فارس بر سر ایجاد نفت مازاد کافی به توافق رسیدند و بخش عمده ای از منافع خود را در ایجاد "یک ذخیره نفتی با اهمیت" سرمایه گذاری کردند تا در موارد ضروری از آن استفاده کنند.کارشناسان نفتی بر این عقیده اند که تاثیر کاهش قیمت نفت بر منطقه، به میزان کاهش قیمت نفت و مدت زمانی که نفت در آن سطح قیمت باقی خواهد ماند، بستگی دارد. آنها عقیده دارند که این کاهش، بر پروژه های عظیم نفتی بیشترین تاثیر را خواهد گذاشت. اما پروژه هایی که موجب ایجاد فرصتهای شغلی می شوند از این قاعده مستثنی هستند.عبدالعزیز الصقر رییس مرکز تحقیقات خلیج فارس در جده اظهار داشت:« شیب قیمت نفت به نفع پروژه هایی خواهد بود که افراد بیشتری را استخدام میکنند و طبیعتا کمتر از تکنولوژی های فنی بهره می گیرند.

اما پروژه هایی که افراد کمتری را به کار می گیرند از این کاهش قیمت، بهره نمی برندبا این حال، الصغر معتقد است که صحبت کردن از قیمت پایین نفت "ناپختگی" است زیرا هنوز هم تقاضاهایی در بازار وجود دارند و اقتصادهایی نیز در بخشهایی از دنیا در حال شکوفایی هستند که همچون چین بر قیمت نفت تاثیر قابل توجهی خواهند گذاشت.کارشناسان و تحلیلگران اقتصادی بر این عقیده اند که یکی از عوامل کاهش اخیر بهای نفت، کاهش رشد اقتصادی در چین بود. ولید خدرویی یکی از نویسندگان اقتصادی می گوید:« کشور چین یکی از مصرف کنندگان عمده نفت است. این کشور با مصرف حدود 9.7  میلیون بشکه در روز، حدود 10 درصد نفت تولیدی جهان را به مصرف می رساند.»  تولید اخیر کشورهای عضو اوپک حدود 30 میلیون بشکه در روز است.بی ثباتی در بسیاری از کشورهای عربی و ناتوانی بسیاری از کشورها برای صادر کردن نفت به دلایل سیاسی، اقتصادی و امنیتی، همچنان تقاضا را برای نفت کشورهای حوزه خلیج فارس حفظ خواهد کرد.الصقر می افزاید: تقاضای مداوم همراه با افزایش هزینه  نفت و گاز شیل، افزایش قیمت نفت را تضمین می کند.


  کد خبر : 155
  ارتباط با سردبیر : info@IranDrilling.ir
 

توجه :

در زمینه‌ انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است :
  • لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «IranDrilling» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • «IranDrilling» از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
اظهار نظر در خصوص این خبر :